Ahmed, Gili Air & Kuta, Lombok - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Burt & Véronique Wels-Norbart - WaarBenJij.nu Ahmed, Gili Air & Kuta, Lombok - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Burt & Véronique Wels-Norbart - WaarBenJij.nu

Ahmed, Gili Air & Kuta, Lombok

Door: V.

Blijf op de hoogte en volg Burt & Véronique

28 December 2014 | Indonesië, Gili Air

Zijn we weer ;-). Internet is slecht hier dus alvast eeen heel gelukkig en gezond 2015 ♡♥.

Eerst even wat leuke feitjes; op bali worden PER DAG 3.000 scooters verkocht. Een scooter kost ong € 1.500,- en mag je gewoon lenen bij de bank voor gemiddelde 2 % rente PER MAAND. Er zijn een paar eenrichtingsverkeer wegen. Dit geldt niet voor scooters dus komen van alle kanten. En natuurlijk mag je hele familie gezellig mee op de scooter (ik moet je eerlijk zeggen dat wij dat nu ook kleine stukjes doen en gaat prima),  inclusief de boodschappen,  stenen voor de verbouwing,  je levende varken etc. Een helm dragen moet van de politie,  behalve de kinderen.

Als je, bij een dorp, ineens in de file staat is de kans groot dat er net een hanengevecht begint of afgelopen is.

Slowely slowely

Laatste dag Lovia afgesloten met een dolfijnen "jacht" bij zonsopgang. Er waren heel veel groepjes te zien en dat bij de opkomende zon maakte het heel mooi. Wat de pret een beetje drukt waren de andere 50 boten met toeristen erop die steeds op de groepjes dolfijnen afdoken en er een soort jacht van maakte.
Spullen ingeladen en weer volgas (40 km per uur in zijn 1 en dat 2,5 uur lang....vet irritant! ) naar Ahmed.

Het plan was eigenlijk om 1 nachtje Ahmed te doen en de volgende dag de boot te nemen naar de Gili eilanden. We zaten alleen zo mooi op het strand, privé,  met zwembad voor een drol en Nennang die ons een glas bier aan kwam geven in het zwembad.....tsja dan blijf je nog een extra dagje. Ahmed lijkt op een soort duik/snorkel dorpje waar je steeds dezelfde mensen tegenkomt.  Heel knus en gezellig met het lekkerste restaurant (Warung Enak).

Dag 3 naar de Gili's vertrokken met een hele meute dus lekker knus. Je betaald goed geld voor een boottocht om vervolgens op de grond te zitten maar zo werkt dat hier nou eenmaal. Gekozen voor Gili Air (er zijn 3 gili eilanden; 1 party eiland, 1 hele rustige en een die daar tussenin zit...die kozen wij) de meiden werden op de boot vermaakt door 2 oudere clowns die, wat achteraf bleek, al aardig dronken waren.  De ene man had 6,5 miljoen gewonnen dus leefde hier als een god in Frankrijk en die andere man was zijn vriend komen opzoeken en daarna zijn vrouw medegedeeld niet meer naar huis te komen. Of alles waar is weet je niet maar we konden toch geen kant op in de boot, ze hadden koud bier en we hadden geen kind aan de meiden dus who cares.  Ze hadden het al over een vriend op Gili Air met een "kruidentuin" dus toen Burt ze wat later tegenkwam moest hij zich opnieuw voorstellen ;-).

Gili Air; aangekomen op het eiland. Het enige wat hier rijdt zijn paard en wagen en fietsen. Je wordt altijd genaaid op een drukke toeristische plek dus ook in de haven. Het aanbod op paard en wagen voor 8 euro sloegen we dus af om eerst even "een stukje" te gaan lopen. Daar liepen we dus rond 11.30 in de brandende zon met alle bepakking,  Jackie erachter aan slenterd en Lou in de buggy met 2 tentjes eraan door het zandpad en geen paard en wagen meer te zien .....fucking 20 minuten later, met een huilende Jackie en een wiel van de buggy die afbreekt terwijl Lou net in slaap viel...EINDELIJK bij het strand gedeelte aangekomen pfff.

Gili Air is gewoon fantastisch! Het is zo mooi met witte stranden (de stranden van bali hebben allemaal zwart zand),  azuurblauwe zee, langs de gehele kustlijn van die bamboe hut barretje met bob marley op en iedereen zit hier in de absolute chill stand (sommige mede dankzij de happy shakes en green garden)! Onze dagen bestonden dan ook uit snorkelen met de dude (schildpad),  zwemmen, eten...ja dat was het wel. Ons huisje lag precies achter het restaurant/ barretje....daar zaten wij dus als de meiden sliepen....of wakker waren...ook wij werden steeds luier.

We hebben een leuk stel ontmoet waar we de laatste dagen veel mee hebben gehangen. De vrouwen hebben een Yoga lesje gedaan en de mannen gingen de zee op om het kerstdiner te vangen....was niet veel maar wel lekker vers ;-).

Na een paar dagen toch weer vertrokken omdat je ook te lui kunt worden. Met de local boat naar Lombok (noord), met de taxi verder naar de Zuid Kust. Na weer wat zoeken hebben we gekozen voor een roze huisje bij Surfers Inn. Een soort melrose place met zwembad in het midden en allemaal kamers eromheen.

We hadden even last van een gili kater.. Ze zeggen dat Lombok het Bali is van 10 jaar geleden; puur, niet zo toeristisch en  veel nog in handen van de lokale bevolking. De stranden hier zijn populair onder surfers. Kuta Beach is het centrum met wat restautantjes maar niet zo'n mooi strand. Op de scooter rij je langs de kust en stop je bij mooie stranden waar je bijna alleen bent, met  wat bomen die voor schaduw zorgen en hopelijk iemand die wat koude drankjes verkoopt.

Op het strand is een bar waar iedereen 's avonds zit; lokale en toeristen. Gisteravond was er live muziek. Daartussen lopen ook straatverkopers tussen de 5 en 10 jaar die al de hele dag al met armbandjes lopen te zeulen en het nu bij dronken mensen proberen.  Buiten de armbandjes hebben ze nu ook mushrooms in de aanbieding.....

Lombok is heel mooi en heeft super mooie witte stranden met mooie natuur. Over een paar jaar staan hier zeker meer hotels, restaurants etc en lopen er helaas nog meer kinderen rond met armbandjes die daardoor niet naar school gaan.

Volgende locatie wordt Nusa Lembogan, een tip van meerdere mensen. Het is een klein eilandje weer wat dichterbij Bali waar manta's schijnen te zitten. Je kunt ze hier ook elke morgen bekijken op de vismarkt waar dagelijks boten vol binnen komen, samen met hele haaien of alleen de vinnen die daarna weer worden verscheept naar China....maar we gaan ze liever proberen levend te spotten.

Op 6 januari vliegen we naar Thailand, Phuket.

Dikke kus

• 28 December 2014 - 07:54

Nick:

Ziet er allemaal erg mooi en relaxt uit. Leuk om te lezen wat jullie daar doen en zien, ik waan me ook heel eventjes op Bali...

genieten

• 28 December 2014 - 09:27

Yvonne:

Zo Veer wat een verslag. Heel leuk om te lezen. Wij zaten ook op gili aire. Ik vond het ook geweldig daar.
    Alles zo relaxed. Lombok is terug in de tijd maar je moet eerst ff wennen en zo te horen hebben jullie ook daar je weg gevonden. Zo leuk dat jullie het naar je zin hebben. We missen jullie wel hoor. Er zijn alweer 3 weken om. De tijd vliegt. Een hele dikke zoen voor allevier. Xxxxx

• 28 December 2014 - 10:29

Chantal:

Hé Vero!

Wat een onderneming deze reis met de twee meiden. Fantastisch wat jullie allemaal meemaken. Superleuk reisverslag ook. Geniet ervan! Alvast een hele gezellige jaarwisseling.

Kus,
    Chantal

• 28 December 2014 - 12:35

Lidy:

Dat ziet er heerlijk relaxed uit. Gezellig zo met z'n viertjes. Leuk om te lezen en foto's te zien.
    Alvast fijne jaarwisseling; ook apart ergens anders te vieren, maar vooral een mooie voortzetting v.d. reis. Liefs Lidy.

• 28 December 2014 - 12:49

Joel:

hoi zussie,
    Wat schrijf je toch heerlijk!! :)
    Echt geweldig om te lezen allemaal. Ik zie jullie al sjokken door t zand met een buggy die een wieltje mist haha.
    Volgende eilandje wacht alweer op jullie en daar gaan jullie het ook weer geweldig hebben.
    Het is wel waar dat we jullie hier missen maar door dit soort verhalen is het net of we er een beetje bij zijn!!
    Kan niet wachten op het volgende verslag :)

Kus!!

• 28 December 2014 - 16:34

Helen :

Deze verhalen zijn echt veel te leuk! Heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verhaal :) xx

• 28 December 2014 - 18:45

Kees:

Nou, daar ben ik dan eindelijk. Dochterlief dacht '0ch laat ik die ouwe ook maar op de mailinglist zetten'.
    Ik heb inmiddels met stijgende verbazing de voorgaande verslagen gelezen en ben trots op jullie. Dat doet het gezinnetje toch maar! Met 2 kleintjes naar zo'n verre bestemming waar het afzien is zonder alcoholicae, behoorlijk eten, slechte behuizing, idioot hoge prijzen, bijna geen zon. M.a.w. afzien!
    Goed kampioentjes, lekker verder optimaal genieten. Pakkerd van Car en mij

• 29 December 2014 - 10:03

Brigitte:

Hi Toppers,

Oh wat leuk om te lezen, zit op mijn werk, maar dwaal even heerlijk af….
    Toch ook blij dat ik al weer heel langzaam af kan gaan tellen tot dat jullie terug zijn!
    have fun liefies,maar blijf ook alsjeblieft voorzichtig doen, Love you!! Hele dikke x

• 02 Augustus 2017 - 16:57

Manda:

Het was leuk eens iets anders te lezen dan Bali. Het plan is dit jaar ook een paar dagen naar Lombok te gaan
    na 20 jaar de winter op Bali, Sanur.
    Een ding moet ik je even laten weten. Bali heeft aan de Sanurkant alleen maar WIT strand en het is er rustiger dan Kuta. Misschien wil je dat veranderen. Zullen velen op prijs stellen. Groetjes, Manda van Buuren